Öne Çıkan Yayın

Çocuklarıma öğütler...

Karşısındakinde gördüğün suç, sendeki suçun cinsindendir. Önce o huyu kendi tabiatından atman gerek. Sendeki çirkin huy, sana onda göründü. ...

10 Ocak 2014 Cuma

Mitoloji ve metodoloji üzerine...

İlgili olduklarını düşündüğüm bir kaç konudan bir tanesi de özellikle kalıcı öğrenme ve uygulama için mitolojinin metodoloji için ne kadar gerekli olduğudur. Eğer araştırma düşünmeyi her aşamasında içeriyorsa öyleyse üst düzey bir düşünmenin tezahürü olan mitolojik anlatımlar metodolojinin anlaşılmasında sanırım biraz da olsa katkıda bulunabilir. Öğrencisi olmaktan mutluluk duyduğum meslektaşlarımın anlattıklarını merakla dinlerim ve bu anlatılanları acaba metodolojiyle nasıl birleştirebilirim diye düşünürüm. Örneğin yakın zamanda Aytekin hocamın aktardığı "Tantalos işkencesi ve bilimsel olmak" arasında şöyle bir bağ kurulabilir mi?

Aktarıyorum...
Tantalos İşkencesi Lydia kralı Tantalos hem mitolojide köklü bir soyun (Lanetli Soy) atası hem de ölüler ülkesinde çektiği işkence ile ünlü mitolojik bir karakter. Zeus ile Pluto’nun oğludur. Soyu sopuyla lanete uğramasını gerektiren suç ya da suçlar bulunmaktadır (ERHAT, 1993: 278).
Tantalos, Sipylos dağında krallık kurmuş çok güçlü ve zengin bir adamdı. Tantalos tüm tanrılarca sevildiğinden, tanrıların şölenlerine katılırdı. Tantalos, katılmış olduğu Olympos'taki şölenlerden "nektar" ve "ambrosia" çaldığı yetmiyormuş gibi boşboğazlık edip, Olymposlular'ın uygunsuz hallerini ve sırlarını yeryüzündeki ahbaplarına anlatırdı. Tanrılar ona misafir geldikleri vakit, tanrıların her şeyi, bilip bilmediği anlamak, onları denemek için oğlu Pelops’u kesip doğrayıp yiyecek olarak tanrılara sundu (NECATİGİL, 1988: 47). Yalnız kızını yitirmiş olmanın acısıyla dalgın olan Demeter, Pelops’un bir omzundan bir ısırık alırken diğer tanrılar tanrısal bir irade ile gerçeği gördüler (ERHAT, 1993:240 ). Tantalos’un işlediği diğer suç ise; Rheia yeni doğan Zeus’u Kronos’tan kaçırmak için Girit’teki mağaraya kapatınca bekçi olarak başına bir altın köpek dikmiş. Kronos devrilip Zeus egemen olunca bu köpek Girit’teki Zeus tapınağına bırakılmış. Pandereas köpeği tapınaktan çalmış Lydia’da Sipylos dağına Tantalos’un yanına bırakmış (ERHAT, 1993: 235). (Tantalos Hermes’e (ulak tanrı) Zeus’un köpeğini vermemek için yalan yere yemin etmiş. J. Campbell 1996)

Zeus ya bu suç ya da diğer suçlar nedeniyle Tantalos’u Hades’e gönderir. Orada Tantalos bir gölde sular çenesinin hizasında ayaktadır. Başının üstünde yemişli dallar sarkar. Ne zaman su içmek için başını eğse su alçalır. Ne zaman yemişleri yemek için elini uzatsa bir rüzgar çıkar ve yemişleri uzağa atar. Bolluk ve varlık içerisinde susuzluk ve açlık çekmek, tanrıları kızdıran, kandıran ve yalan söyleyen Tantalos’a verilen ilahi bir ceza imiş (NECATİGİL, 1998:47).
Yunan mitolojisinde bizdeki cehennem (Tartaros ?) tasavvurunu tam olarak karşılayan bir kavram bulunmamakla birlikte, "günahkarların" cezalarının da nasıl olacağına dair detay bir kaç istisnanın dışında verilmemekte. (Sisyphos: Tanrısal irade karşısında insan iradesinin daha üstün olduğunu gösterir, Zeus'u kandırarak, cezası detaylı olarak anlatılmıştır kaynaklarda. Diğeri de Tantalos'dur)
J. Campbell, Yunan'daki cehennem olgusunu, "anlamsızlıklar ülkesi" olarak adlandırmış.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder